Julkaisut

Sukuseuran ”isä”

Väinö E. Notko, Kolunsaran Sukuseura ry:n perustaja, julkaisi jo vuonna 1984 sukukirjan – Kuusi polvea Kolunsaran sukua. Se kertoo suvun kantaisän Matti Matinpoika Kolunsaran ja vaimonsa Maria Heikintyttären seitsemän lapsen elämänkaaren. Lapset olivat Heikki, Erkki, Maria, Yrjö, Sofia, Antti ja Juho.

Kolunsaran Sukuseura ry:n julkaisemat kirjat

Ensimmäinen kirja on vuonna 1998 julkaistu Erkki Hangonmäen jälkeläisiä, Maria Halla-ahon jälkeläisiä. Se kertoo Matti Matinpoika Kolunsaran toiseksi vanhimman lapsen Erkki Matinpojan (puoliso Liisa Juhontytär Moksu) ja kolmanneksi vanhimman lapsen Maria Kolunsaran ( puoliso Juho Erkinpoika Halla-aho), jälkeläisistä.

Toinen kirja on vuonna 2000 julkaistu Yrjö Korsumäen jälkeläisiä, Juho Koivulan jälkeläisiä. Yrjö Matinpoika Korsumäki  (puoliso Katarina ”Kaisa” Heikintytär Hokkanen)  oli Matti Matinpojan neljäs ja Juho Matinpoika  Koivula (puoliso Maria Heikintytär Kukkola)  nuorin eli seitsemäs lapsi.

Kolmas kirja julkaistiin vuonna 2003. Sofia Kyntölän jälkeläisiä, Antti Mytkäniemen jälkeläisiä on koottu Matti Matinpoika Kolunsaran viidennen lapsen Sofia Matintytär Kolunsaran [puoliso Erkki Juhonpoika Kyntölä (Tiainen)] ja kuudennen lapsen Antti Matinpoika Mytkäniemen (Kolunsarka) (puoliso Maria Tuomaantytär Huikuri) jälkeläisistä.

Seuraava kirja julkaistiin vuonna 2006 Yrjö Heikinpoika, Yläkolun jälkeläisiä. Se kertoo Matti Matinpojan ensimmäisen lapsen, Heikin, pojan Yrjö Heikinpoika Yläkolun e. Kolunsarka (puoliso Maria Juhontytär Lill-Laukkonen)jälkeläisistä.

Viides, vuonna 2009 julkaistu kirja on Heikki Kolunsaran jälkeläisiä. Siinä on Matti Matinpojan vanhimman lapsen Heikki Matinpoika Kolunsaran jälkeläiset. Heikillä oli kaksi puolisoa, Maria Heikintytär ja Liisa Matintytär Ollikkala.

Kuudes ja tähän mennessä viimeinen kirja on vuonna 2011 julkaistu toinen painos kirjasta Erkki Hangonmäen jälkeläisiä, Maria Halla-ahon jälkeläisiä. Kirjaa on laajennettu vuosien varrella kerätyillä tiedoilla. Kirjassa on 957 sivua ja 5371 taulua, kun ensimmäisessä painoksessa oli 568 sivua ja 3052 taulua.

Kirjoissa on sukutaulujen lisäksi artikkeleita suvun vaiheista ja kunkin aikakauden tapahtumista. Lisäksi kirjoihin on painettuina karttoja suvun asuinsijoilta ja mm. V.A. Mansikka-ahon säveltämä ja sanoittama laulu Kolunsaran suku. Kirjoista löytyy myös runsaasti  vanhoja  ja uudempiakin kuvia sukulaisista ja rakennuksista.