Kolunsaran Sukuseura kokoontui Honkiniemessä 25.7.2004

18.4.2013

Pastori Steven Pratt saarnaa ja vaimonsa Päivi tulkkaa. Edessä istuvat selin pastori Juhani Saastamoinen ja kanttori Johanna Välimäki.
Honkiniemen noutopöytä tarjosi makuelämyksiä
Pitkäaikainen rahastonhoitaja Eero Muhonen sai puheenjohtaja Liisa Keisalalta kävelykepin ja tinaisen kestoruusun sukuseuran kiitoksena. Oikealla myhäilee Rauno Halla-aho, joka juonsi tilaisuuden.

Kolunsarkasia kokoontui noin 140 hengen voimin Honkiniemen kurssi- ja lomakeskukseen Ähtärinjärven länsirannalle 25.7.2004. Suku nautti silminnähden kauniista päivästä, jota pieni sadekuurokaan ei haitannut. Jumalanpalveluksella aloitetussa tilaisuudessa oli sukua aina Englantia ja Sveitsiä myöten. Ähtärin uusi pastori Juhani Saastamoinen toimi jumalanpalveluksen liturgina, ja englantilainen Steven Pratt saarnasi vaimonsa Päivin, o.s. Takala toimiessa tulkkina. Pastori Prattiin erilainen papinasu herätti ihastusta, ja saarna liikutti mieliä.

Pastori Pratt kertoi, että Englannissa on täytettävä työhönhaun yhteydessä kaavake, jossa tarkasti kysellään etnistä taustaa. Sukunsa tunteminen on hyvä asia, silti hän ihmetteli millaiseksi hänen lapsensa taustansa tuntevat, koska heissä monenlaista perimää afrikkalaisesta skandinaaviseen. Työnsä hän kertoi olevan aika levottomalla alueella, jossa alkoholi- ja huumeongelmat ovat jokapäiväisiä. Saarna antoi paljon ajattelemisen aihetta.

Honkiniemen keittiö selvisi taas hyvin ja ruokaa riitti, vaikka väkimäärä ylitti reippaasti ennakkovarauksen. Maukas ja kauniisti tarjolle tuotu ruoka sai kiitosta kokousväeltä.

Yhteislaulun ja talon esittelyn jälkeen sukuseuran puheenjohtajaLiisa Keisala lausui Larin Kyöstin Itkevän huilun, ja hänen tyttärensä Henna soitti ja lauloi. Riitta Luoto lausui Korpelaisen runon Lähtö, ja Elli Isoaho esitti Aapelin pakinan Aaretin luottomies

Vuosikokous pidettiin ohjelman lomassa. Eero Muhoselle, pitkäaikaiselle rahastonhoitajalle, myönnettiin ero hänen vedottuaan korkeaan ikäänsä. Hallitukseen valittiin hänen tilalleenSimo JousmäkiRitva Oikari ja Rauno Halla-aho valittiin uudelleen. Hallitukseen kuuluvat lisäksi Markku Mäenpää, Kerttu Luoma, Juhani Löytömäki, Teuvo Takala ja sihteerinä Liisa Tallbacka.

Eino Kotamäki kertoi tulevan sukukirjan tämän hetkisestä vaiheesta ja kehotti suvun jäseniä pitämään huolen siitä, että tiedot ovat ajan tasaiset. Kannattaa ottaa selville itse kuuluuko mahdollisesti tulevaan kirjaan.

Tilaisuudessa muistettiin perinteiseen tapaan päivänsankareita:Esteri Rinne täytti vuosia sunnuntaina, ja Kaisa ja Jussi Roposella oli hääpäivä. Jussi lauloikin uusimmalta CD:ltään Yön sylissä pari koskettavaa laulua.

Tilaisuuden kruunasi vuosikokouspaikan kauneus ja se, että Honkiniemi sijaitsee edellisen sukukirjan sukuhaarojen välittömässä läheisyydessä: Mytkäniemi on Ähtärinjärven vastarannalla ja Kyntölä aivan vieressä.