Sukukokous 22.7.2017

18.4.2021

Kolunsaran sukuseuran sääntömääräinen sukukokous pidettiin 22.7.2017 Soinissa Hautakyläsalilla. Paikalle saapui 130 henkilöä sekä uskollisia kävijöitä että ensikertalaisia viettämään kesäpäivää kokousasioiden ja hienon ohjelman parissa sekä tietenkin tapaamaan sukulaisia. Sääntöjen mukaan kokous pidetään joka kolmas vuosi, edellinen kokous on ollut Ähtärissä 2014.

Ennen varsinaista kokousohjelmaa osallistujat saivat hengellistä ravintoa. Kansanlaulukirkon laulut raikuivat ähtäriläisen pelimanniryhmän säestyksellä. Sanaa luki ja saarnasi pastori Hannu Lehtonen.

Väliajalla nautittiin Hautakylän kyläyhdistyksen naisten valmistama maittava lounas, jonka aikana kuului iloinen puheensorina kun jopa vuosien jälkeen sai tavata sukulaisia. Sukukirjoja ja muita Sukuseuran tuotteita oli esillä, samoin Hautakylän kyläkirjaa ja muita kyläyhdistyksen tuotteita. Moni kirja päätyikin osallistujien kainaloon.

Sukukokouksen aluksi Tiia Vuorinen soitti taidokkaasti kaksi kappaletta hanurilla.

Sukuseuran puheenjohtaja Simo Jousmäki loi tervetulopuheessaan katsauksen 100-vuotiaan Suomen itsenäistymisen tapahtumiin soinilaisesta näkökulmasta. Soinista lähti kolme nuorukaista jääkärikoulutukseen ja Sotaveteraanimatrikkelissa on 96 vapaussotaan osallistuneen tiedot, nuorin heistä sotatalvena vasta 16-vuotias. Talvi- ja jatkosodan ajan raskaista uhreista kertovat Hautakyläsalin seinällä olevat sankarivainajien taulut Hautakylän ja Kolunkylän kaatuneista, joista lähes kaikki olivat suvun jäseniä.

Kiitoksen ja kunnioituksen osoituksena sankarivainajien, sotaveteraanien ja tuon ajan eläneen sukupolven sekä kaikkien viime kokouksen jälkeen poisnukkuneiden rakkaitten muistolle vietettiin hiljainen hetki.

Sukuseuran sihteeriä onniteltiin kokouspäiväksi osuneen syntymäpäivän johdosta kukkasin ja laululla.

SaNaiset Liisa Keisalan johdolla esittivät mieltä herkistäviä ja ilahduttavia isänmaallisia sekä humoristisia runoja koosteesta ”Siunaa Jumala Suomea”.

Juhlapuheen piti kotiseutuneuvos Liisa Tallbacka, joka on Kolunsaran sukuseuran pitkäaikainen ja monitoiminen puurtaja. Hän toi kuulijoiden eteen kattauksen sukuseuran vaiheista, tutkimisen alkuopettelusta, kirjaprojekteista, sattuneista kommelluksista ja hauskoista hetkistä ihmetellen, miten niin suureen urakkaan uskallettiin lähteä. Esille nousi Väinö Notkon, Eino Kotamäen, Kerttu Luoman ja Sirkka Mäenpään valtava työ tietojen kokoamisessa. Mm. 3870 kirjettä lähetettiin tietojen keräämiseksi. Suku on levinnyt ympäri maailman ja olisi mielenkiintoista tutkia esim. Amerikkaan muuttaneita.  Juhlapuhuja vertaili hieman eri sukuhaarojen eroja ja suvun piirteitä kertoen joillekin kulttuuriharrastusten olevan tärkeää, jotkut ovat välittömämpiä huumorin käyttäjiä, jotkut totisempia, jostakin sukuhaarasta on ollut paljon Amerikkaan lähtijöitä. On puurrettu metsien keskellä ja lähetetty lapsia kauaskin opin saantiin. Historia kiinnostaa, käytännöllisyyttä löytyy, tehdään kun toimeen tartutaan. Vanhoista käräjäpöytäkirjoista eivät sukututkijat ole saaneet tietoja suvusta ,  niin lainkuuliaisia ja sopuisia on oltu.  Suvusta kaatui 404 sankarivainajaa. On selvinnyt, että Ähtärin kirkon alttaritaulussa mallina ollut nainen on suvun jäsen. Puhuja ehdotti tulevaisuudessa pohdittavaksi sukulehteä, vanhojen asuinpaikkojen kartoittamista, sukutarinoiden tallentamista ja avointa keskustelupalstaa.

Ohjelmaosuuden päätteeksi Kari Anttila herkisti kuulijoita sahansoitolla. Sibeliuksen ”Finlandian” hän oli saanut soittaa myös tasavallan presidentille hänen alkuvuoden Mäntän vierailullaan.

Varsinaisessa kokouksessa käsiteltiin sääntömääräiset kokousasiat kaudelta 2014-2016 sekä talous- ja toimintasuunnitelma seuraavalle kolmelle vuodelle.  Sukuseuran hallituksessa jatkavat Simo Jousmäki, Pekka Latvanen, Sirpa Koivula, Tauno Alkula, Rauno Halla-aho, Liisa Keisala, Mailis Kuoppamäki ja Tapani Virkamäki. Ulla-Sisko Toivonen valittiin edesmenneen Reijo Määtän tilalle. Seuraavassa sukukokouksessa vietetään sukuseuran 30-vuotisjuhlaa. Tietoa löytyy sukuseuran kotisivuilta ja facebook-sivulla voi käydä keskustelua.

Tilaisuus päätettiin seurusteluun ja kahvitteluun.