Kolunsaran sukuseura kokoontui Honkiniemessä 1.7.2023

Hallituksen jäsen Simo Jousmäki ja rovasti Unto Kangasniemi
Sukukokouksen osallistujia
Esa Virkamäki ja Jonna Virkamäki, joka esiintyi
Sukuseuran pj. Kari Rannanautio, Hannes Kulmala ja oikealla juhlaesitelmän pitänyt Jorma Rasinmäki
Sukuseuran sihteeri Sirpa Koivula ja pj.Kari Rannanautio
Sukuseuran aktiivijäsen Kerttu Luoma vasemmalla sukukokouksessa

KOLUNSARAN SUKUSEURA RY:N SUKUJUHLA JA SUKUKOKOUS 1.7.2023 ÄHTÄRIN HONKINIEMESSÄ

Heinäkuun viileämpi sää toivotti kolunsarkalaiset Honkiniemeen. Heitä tuli paikalle lähemmäs sata eri puolilta Suomea, kaukaisin osallistuja oli Sveitsistä.

Sukukokouksen aluksi kokoonnuimme Honkiniemen luonnonläheiseen kappeliin hartaushetkeen. Rovasti Unto Kangasniemi puhui perheen ja suvun merkityksestä identiteetillemme. Meille on tärkeää tietää juuristamme, mistä tulemme, keitä olemme. Tämän merkitys korostuu epävarmoissa olosuhteissa.

Pidimme hiljaisen hetken, ja Rauno Halla-aho sytytti kynttilän alttarille poisnukkuneitten sukulaisten muistoksi. Laulettu virsi “Jää lähellemme Jeesus, jää kaikkiin vaiheisiin, myös luopumiseen, lähtöön suruihin suurimpiin” antaa lohtua suruun.

Loppuvirtenä lauloimme Soi kunniaksi luojan, joka sopi hyvin kesään ja tähän tilaisuuteen.

Kolunsaran Sukuseura ry:n puheenjohtaja Kari Rannanautio toivotti osallistujat tervetulleiksi. Hän juonsi myös tilaisuuden.

Musiikkiesityksissä Jonna Virkamäki säesti pianolla, kun Jenni Virkamäki ja tyttöjen äiti Marja-Leena Virkamäki lauloivat Uralin pihlajan. Toisena kappaleena Jenni esitti suomalaisen kansansävelmän Metsäkukkia Jonnan säestämänä.

Haasteita kunnilla

Kolunsarkalaisen, kaupunkineuvos Jorma Rasinmäen juhlaesitelmän aiheena oli Kunnat hyvinvointialueiden ja valtion puristuksessa. Aluksi hän kertoi oman orientoitumisensa tähän puheeseen. Hän oli monta kertaa tänä keväänä käynyt Kolunjärven jäällä.

Toiseksi hän oli joutunut koulun sulkemisen jälkeen siirtymään Itä-Ähtäristä Kolunkylän koululle ja neljännelle luokalle edelleen Hautakylän koululle. Kolunkylä ja Hautakylä tulivat tutuiksi näinkin.

Kunnat ovat siis olleet koko ajan muutoksessa perustamisesta lähtien. Ensimmäiset kunnan tehtävät koskivat köyhäinhoitoa, joka siis oli perusta sosiaali- ja terveystoimelle. Vähitellen mukaan ovat tulleet myös koulutukseen, sivistykseen ja vapaa-aikaan liittyvät tehtävät, yhteiskuntainfrasta huolehtiminen, elinvoimatehtävät sekä maahanmuuttoon liittyvät tehtävät.

2010-luvulta lähtien yritettiin monta kertaa eri hallitusten toimesta purkaa kuntien tehtäviä. Vasta vuoden 2023 alussa aloittivat hyvinvointialueet, joiden tehtävänä ovat sosiaali- ja terveystoimi sekä palo- ja pelastustoimi. Haasteita riittää. Nyt tarvitaan kaikkien resurssien, johtamisoppien ja hyvien käytäntöjen hyödyntämistä. Rasinmäki lausui puheensa lopussa “Ja voihan olla, että hyvinvointialueet vielä yllättävät ja haasteet muuttuvat menestystarinaksi, ensimmäisenä maailmassa!”

Nuoria mukaan

Kolunsaran Sukuseuran 30-vuotistaipaleen vaiheista kertoi hallituksen jäsen Simo Jousmäki, joka oli v.1990 yksi sukuseuran perustajajäsenistä. Hän on toiminut sukuseuran puheenjohtajana usean vuoden ajan, varapuheenjohtajana ja sihteerinä.

Simo Jousmäki on elävä historiankirja: hän tietää sukuseuran perustamisen, sukukokoukset, joita on pidetty Ähtärissä 11 kertaa, Soinissa 6 kertaa sekä myös Pylkönmäellä ja Keuruulla. Hän tuntee sukuseuran vuosikymmenien vastuuhenkilöt. Hän on perehtynyt Väinö Notkon “Kuusi polvea Kolunsaran sukua” -kirjan jälkeen tehtyihin sukukirjoihin. Sivuja kirjoissa on yhteensä 5008 ja henkilönimiä 92371. Kirjat ovat loppuunmyydyt.

Jättäessään sukuseuran hallituksen Simo Jousmäki vetoaa sukuun kuuluviin, tulkaa mukaan kehittämään toimintaa. Sukuseura tarvitsee uusia, vereksiä voimia.

Varsinainen sukukokous pidettiin tämän jälkeen. Kokouksen puheenjohtajana toimi Pauli Latvanen. Käsiteltiin sääntömääräiset kokousasiat 2020-2022 sekä talous- ja toimintasuunnitelma seuraavalle kolmivuotiskaudelle. Sukuseuran hallituksessa jatkavat Kari Rannanautio Orivedeltä, Pekka Latvanen Lapualta, Sirpa Koivula Vantaalta, Rauno Halla-aho Ähtäristä ja Tapani Virkamäki Helsingistä. Uusina hallitukseen valittiin Esa Virkamäki Jyväskylästä ja Ari Virkamäki Nurmosta.

Kokouksen jälkeen nautittiin mansikkakakkukahvit ja seurustelua sukulaisten kanssa jatkettiin. Iloinen puheensorina täytti Honkiniemen. Jäädään odottamaan seuraavaa sukukokousta.